ליקוטי הלכות - אורח חיים חלק ג - הלכות פסח הלכה ב

הלכות פסח הלכה ב:



עִנְיַן מַצָּה:



עַל פִּי מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ נֵרוֹ יָאִיר, שֶׁהַשִּמְחָה הִיא רְפוּאָה לְכָל הַחוֹלָאוֹת:



כִּי כָּל הַחוֹלַאַת בָּאִין מִן קִלְקוּל הַשִּמְחָה, כִּי עֲשָׂרָה מִינֵי דְּפִיקִין מְקַבְּלִין חִיּוּת מִן עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַשִּמְחָה, עַיֵּן שָׁם. גַּם כָּתַב עַל פָּסוּק "שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה". שֶׁעִקַּר שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה כְּשֶׁמַּכְרִיחִין וְתוֹפְסִין גַּם הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְתוֹךְ הַשִּמְחָה, שֶׁגַּם הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בְּעַצְמוֹ יִתְהַפֵּךְ לְשִׂמְחָה, כִּי כְּשֶׁאָדָם שָׂמֵחַ אֲזַי הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה עוֹמֵד מִן הַצַּד, כִּי בִּשְׁעַת שִׂמְחָה בְּוַדַּאי אֵין לוֹ יָגוֹן וַאֲנָחָה, אֲבָל שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה לַחֲטֹף דַּיְקָא אֶת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְתוֹךְ הַשִּמְחָה, שֶׁגַּם הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה יִהְיֶה שָׂמֵחַ לַהֲפֹךְ כָּל הַיְגוֹנוֹת וְהָאֲנָחוֹת לְשִׂמְחָה, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נַעֲשֶׂה הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה מֶרְכָּבָה לַקְּדֻשָּׁה, עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב:



אות א



וְהִנֵּה גְּאֻלַּת מִצְרַיִם עִקָּרָהּ עַל-יְדֵי שִׂמְחָה, כִּי שִׂמְחָה הִוא עוֹלַם הַחֵרוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "כִּי בְּשִׂמְחָה תֵצֵאוּ" (וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ נֵרוֹ יָאִיר. וְעִקַּר הַגָּלוּת עַל-יְדֵי עַצְבוּת, שֶׁהוּא גָּלוּת הַשְּׁכִינָה, כִּבְיָכוֹל, וְהַגְּאֻלָּה עַל-יְדֵי שִׂמְחָה כַּנַּ"ל, בִּפְרָט גָּלוּת מִצְרַיִם שֶׁהָיָה עַל חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁחָטָא בְּעֵץ הַדַּעַת וּפָגַם בְּנִצּוֹצֵי קְרִי וְנֶאֱמַר לוֹ, "בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה". וְהֻכְרְחוּ יִשְׂרָאֵל לְהִצְטָרֵף בְּמִצְרַיִם לְתַקֵּן פְּגַם הַקְּרִי שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן, (כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּכִתְבֵי הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה. וְעִקַּר הַתִּקּוּן עַל-יְדֵי שִׂמְחָה, דְּהַיְנוּ עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כְּמוֹ שֶׁגִּלָּה אֲדוֹנֵנוּ, מוֹרֵנוּ וְרַבֵּנוּ נֵרוֹ יָאִיר, לוֹמַר עֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים הַיְדוּעִים שֶׁהֵם בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵם תִּקּוּן עַל פְּגַם הַמִּקְרֶה, רַחֲמָנָא לִצְלַן, כִּי הַשִּמְחָה הוּא הִפּוּךְ יְלָלָה, שֶׁעַל יָדָהּ הַפְּגָם שֶׁל הַמִּקְרֶה, רַחֲמָנָא לִצְלַן, וְעִקַּר הַשִּמְחָה יְכוֹלִין לְהַמְשִׁיךְ עַל-יְדֵי אֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה, כִּי חִיּוּת הָאָדָם הוּא עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה. נִמְצָא, שֶׁעֲשָׂרָה מִינֵי דְּפִיקִין, שֶׁהֵם הַחִיּוּת הָאָדָם, מְקַבְּלִין כֹּחַ וְחִיּוּת מִן הָאֲכִילָה, עַל-כֵּן צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה הָאֲכִילָה בִּבְחִינַת שִׂמְחָה, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נִמְשָׁךְ חִיּוּת מִן הַשִּמְחָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, לְתוֹךְ הָעֲשָׂרָה מִינֵי דְּפִיקִין עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה, שֶׁעַל יָדָהּ הַמְשָׁכַת חִיּוּת הָאָדָם כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת לֵךְ אֱכֹל בְּשִׂמְחָה לַחְמֶךָ, כִּי צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה אֲכִילָתוֹ בִּבְחִינַת שִׂמְחָה כַּנַּ"ל. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמֹחַ. כִּי עִקַּר הַשִּמְחָה נִמְשֶׁכֶת עַל-יְדֵי אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, כַּמּוּבָא. וְעַל-כֵּן בִּיצִיאַת מִצְרַיִם שֶׁהָיָה הַגְּאֻלָּה עַל-יְדֵי שִׂמְחָה שֶׁהִיא תִּקּוּן הַגָּלוּת שֶׁהָיָה עַל פְּגַם הַקְּרִי כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל עַל אֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה בִּבְחִינַת שִׂמְחָה:



אות ב



וְזֶהוּ מִצְוַת אֲכִילַת מַצָּה, כִּי מַצָּה בְּחִינַת שִׂמְחָה, (כַּמּוּבָא בְּמַאֲמַר "בַּחֲצֹצְרוֹת" סִימָן ה) שֶׁמַּצָּה מְרַמֵּז עַל תִּקּוּן הַמֹּחַ שֶׁצָּרִיךְ לִשְׁמֹר הַמֹּחַ מֵחָמֵץ שֶׁלֹּא יַחֲמִיץ אֶת מֹחוֹ בְּמַחֲשָׁבוֹת וְהִרְהוּרִים וְכוּ', (עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב). וְעַל-יְדֵי זֶה יוּכַל שֶׁיִּהְיֶה קוֹלוֹ נַעֲשֶׂה רְעָמִים, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין לְשִׂמְחָה, (כַּמְבֹאָר שָׁם, עַיֵּן שָׁם). וְזֶהוּ בְּחִינַת שֶׁנִּקְרָא הַמַּצָּה לֶחֶם עֹנִי, שֶׁעוֹנִין עָלָיו דְּבָרִים הַרְבֵּה, הַיְנוּ בְּחִינַת הַקּוֹלוֹת שֶׁצּוֹעֲקִין עַל הַמַּצָּה בְּסִפּוּר הַהַגָּדָה. לְהוֹרוֹת שֶׁעַל-יְדֵי הַמַּצָּה יְכוֹלִים לִצְעֹק אֶל ה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וַנִּצְעַק אֶל ה' אֱלֹקֵינוּ". הַיְנוּ, כִּי עַל-יְדֵי הַמַּצָּה יְכוֹלִין לִצְעֹק וּלְהִתְפַּלֵּל אֶל ה', כִּי קוֹלוֹ יִהְיֶה נַעֲשֶׂה רְעָמִים וַאֲזַי יוּכַל לְכַוֵּן בִּתְפִלָּתוֹ, כִּי הַלֵּב יִשְׁמַע דִבּוּרָיו, (כַּמְבֹאָר שָׁם, עַיֵּן שָׁם). וְעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין לְשִׂמְחָה כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת מִצְוַת אֲכִילַת מַצָּה כְּדֵי לִזְכּוֹת לְשִׂמְחָה עַל-יְדֵי אֲכִילָה קְדוֹשָׁה כָּזוֹ, דְּהַיְנוּ מַצָּה כַּנַּ"ל. וּלְהִפּוּךְ, חָמֵץ וּשְׂאוֹר, שֶׁהֵם ס"מ וְלִילִית, בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, כַּמּוּבָא, "לֹא יֵרָאֶה וְלֹא יִמָּצֵא", כִּי אֲזַי צְרִיכִין לְשִׂמְחָה דַּיְקָא כַּנַּ"ל (זֶה שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר שֶׁמַּצָּה אַסְוָתָא), כִּי הַשִּמְחָה הִיא רְפוּאָה לְכָל הַחוֹלַאַת כַּנַּ"ל, כִּי הַשִּמְחָה הִיא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵן מְחַיִּין עֲשָׂרָה מִינֵי דְּפִיקִין כַּנַּ"ל, וְעַל זֶה מְרַמֵּז מַצָּה, כִּי הַחִלּוּק שֶׁבֵּין חָמֵץ לְמַצָּה הוּא רַק בְּה' כַּמּוּבָא. כִּי מַצָּה בְּה' וְהַה' הוּא בְּחִינַת דָּלֵית יוּד בִּבְחִינַת הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּ"י אֲכָלוּ אֲבְהָתָנָא, כַּמּוּבָא בַּכַּוָּנוֹת. וְדִ"י, הַיְנוּ דָּלֶת יוּ"ד. הִיא בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע. וַעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת ה', הַיְנוּ דָּלֶת יוּד, כַּמּוּבָא. נִמְצָא, שֶׁמַּצָּה הִיא בְּחִינַת שִׂמְחָה, בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה הַגְּאֻלָּה וְהַחֵרוּת וְתִקּוּן קְרִי, שֶׁזֶּה הָיָה סוֹד יְצִיאַת מִצְרַיִם כַּנַּ"ל. וְזֶהוּ שֶׁבְּשָׁבוּעוֹת מִצְוָה לְהָבִיא שְׁתֵּי הַלֶּחֶם מֵחָמֵץ דַּיְקָא, כִּי בְּפֶסַח בִּשְׁעַת יְצִיאַת מִצְרַיִם קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה וַאֲזַי עֲדַיִן הָיָה קְצָת כֹּחַ וַאֲחִיזָה לְהַסִּטְרָא אָחֳרָא, וְעַל-כֵּן הֻצְרְכוּ לָצֵאת בְּחִפָּזוֹן, כִּי עֲדַיִן לֹא נִכְנַעַת מִכֹּל וָכֹל, רַק לְפִי שָׁעָה, כַּמּוּבָא. עַל-כֵּן אָז צְרִיכִין לִבְרֹחַ מִן הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת חָמֵץ וּשְׂאוֹר, וַאֲסוּרִים בְּבַל יֵרָאֶה וּבַל יִמָּצֵא לְבַל יִתְעָרְבוּ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, חַס וְשָׁלוֹם, בְּתוֹךְ שִׂמְחָתֵנוּ וִיבַלְבְּלוּ הַשִּמְחָה חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לֶאֱכֹל רַק מַצָּה וְלֹא חָמֵץ כַּנַּ"ל, אֲבָל בְּשָׁבוּעוֹת שֶׁאָז מַתַּן תּוֹרָה וְאָז הַשִּמְחָה בִּשְׁלֵמוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ", וְאָז הַסִּטְרָא אָחֳרָא נִכְנַעַת לְגַמְרֵי מִכֹּל וָכֹל, כִּי יִשְׂרָאֵל שֶׁעָמְדוּ עַל הַר סִינַי פָּסְקָה זֻהֲמָתָן, וְעַל-כֵּן אֲזַי בְּשָׁבוּעוֹת מִצְוָה עָלֵינוּ לְהָבִיא שְׁתֵּי הַלֶּחֶם לְקָרְבָּן מֵחָמֵץ דַּיְקָא כְּדֵי לִתְפֹּס וּלְהַכְרִיחַ אֶת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת חָמֵץ שֶׁיִּתְהַפֵּךְ לְשִׂמְחָה וּקְדֻשָּׁה, בִּבְחִינַת שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּיגוּ וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן לֶעָתִיד לָבֹא שֶׁאָז תִּגְדַּל הַשִּמְחָה מְאֹד, אֲזַי כָּל הַקָּרְבָּנוֹת בְּטֵלִין חוּץ מִקָּרְבַּן תּוֹדָה, כִּי בַּתּוֹדָה הָיָה חָמֵץ וּמַצָּה רֶמֶז שֶׁהַשִּמְחָה בִּשְׁלֵמוּת, שֶׁתּוֹפֶסֶת גַּם אֶת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְתוֹךְ הַשִּמְחָה כַּנַּ"ל. וְזֶה יִהְיֶה לֶעָתִיד, כִּי אֲזַי נֶאֱמַר, "כִּי לֹא בְּחִפָּזוֹן תֵּצְאוּ וּבִמְנוּסָה לֹא תֵלֵכוּן", כִּי אָז יִהְיֶה הַסִּטְרָא אָחֳרָא נִכְנַעַת לְגַמְרֵי וְתִתְהַפֵּךְ לִקְדֻשָּׁה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים וְכוּ'". וְעַל-כֵּן אֲזַי עִקַּר הַחֲשִׁיבוּת קָרְבַּן תּוֹדָה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חָמֵץ דַּיְקָא, הַיְנוּ שֶׁתּוֹפְסִין גַּם אֶת הֶחָמֵץ, שֶׁהוּא בְּחִינַת יָגוֹן וְכוּ', לְתוֹךְ שִׂמְחַת הַקְּדֻשָּׁה כַּנַּ"ל, וְכֵן שָׁבוּעוֹת שֶׁהוּא רַק יוֹם אֶחָד וּמְרַמֵּז עַל עוֹלָם הַבָּא, כַּמּוּבָא, עַל-כֵּן הָיוּ מְבִיאִין בּוֹ קָרְבָּן מֵחָמֵץ דַּיְקָא כְּדֵי לַחֲטֹף וְלִתְפֹּס אֶת הַיָּגוֹן לְתוֹךְ הַשִּמְחָה, לַהֲפֹךְ מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה כַּנַּ"ל:



אות ג



וְזֶה בְּחִינַת עֶשֶׂר מִצְווֹת הַנּוֹהֲגוֹת בְּפַת וְעֶשֶׂר תֵּבוֹת בְּבִרְכַּת הַמּוֹצִיא, כִּי בְּכָל הַשָּׁנָה הֶחָמֵץ מֻתָּר, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר, מֵאַחַר שֶׁכְּבָר קִבְּלוּ אַסְוָתָא בְּפֶסַח וְכוּ', אַךְ נִצְטַוֵּנוּ עֶשֶׂר מִצְווֹת בְּפַת כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ עַל יָדָם בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, בְּחִינַת שִׂמְחָה עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה, כִּי הָאֲכִילָה צְרִיכָה לִהְיוֹת בִּקְדֻשָּׁה בִּבְחִינַת שִׂמְחָה כַּנַּ"ל, כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁאוֹכְלִים חָמֵץ, אַף-עַל -פִּי-כֵן כְּבָר הֻתַּר וְנִתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי אֲכִילַת מַצָּה אַסְוָתָא בִּימֵי הַפֶּסַח (כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר כַּנַּ"ל). וַאֲזַי נִמְשָׁךְ הַשִּמְחָה עַל-יְדֵי עֶשֶׂר מִצְווֹת וְעֶשֶׂר תֵּבוֹת שֶׁבְּבִרְכַת הַמּוֹצִיא כַּנַּ"ל, כִּי הָאֲכִילָה הִיא תִּקּוּן חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁפָּגַם בְּנִצּוֹצֵי קְרִי, שֶׁעַל -יְדֵי זֶה נִתְעָרֵב טוֹב וָרָע, וְעַל-יְדֵי הָאֲכִילָה מְבָרְרִים בֵּרוּרִים וְנִתְתַּקֵּן, וְעַל-כֵּן צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה הָאֲכִילָה בִּבְחִינַת שִׂמְחָה, בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵם הַתִּקּוּן עַל זֶה כַּנַּ"ל:



אות ד



וּבִשְׁבִיל זֶה הַפַּת חָשׁוּב שֶׁפּוֹטֵר כָּל הַדְּבָרִים הַבָּאִים בְּתוֹךְ הַסְּעֻדָּה מֵחֲמַת הַסְּעֻדָּה, (כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ הִלְכוֹת סְעֻדָּה). כִּי עִקַּר הַבֵּרוּר שֶׁל הַמַּאֲכָלִים הוּא עַל-יְדֵי הַבְּרָכָה כַּיָּדוּעַ. וְהַבְּרָכָה שֶׁמְּבָרְכִין הִיא בִּבְחִינַת נִגּוּנִים, בְּחִינַת שִׂמְחָה, בִּבְחִינַת בִּרְכַּת ה' הִיא תַּעֲשִׁיר וְלֹא יוֹסִיף עֵצֶב עִמָּהּ. עֲשִׁירוּת הוּא הֵפֶךְ הָעַצְבוּת בִּבְחִינַת אֵיזֶה עָשִׁיר הַשָּמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, כִּי עַל-יְדֵי הַבְּרָכָה נַעֲשִׂים נִגּוּנִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׂמְחָה כַּנַּ"ל, כִּי אִיתָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ נֵרוֹ יָאִיר, שֶׁהַנִּגּוּנִים נַעֲשִׂין עַל -יְדֵי שֶׁמְּלַקְּטִין וּמְקַבְּצִין הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת מִתּוֹךְ הָרוּחַ נְכֵאָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת עַצְבוּת, בְּחִינַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא וְעַל-יְדֵי זֶה נַעֲשִׂין נִגּוּנִים, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר "וַיְהִי מִקֵּץ" (בְּסִימָן נד). וּמוּבָא גַּם כֵּן עַל פָּסוּק "אֲזַמְּרָה לֵאלֹקַי בְּעוֹדִי" (בְּסִימָן רפב), עַיֵּן שָׁם. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי הַבְּרָכָה שֶׁעַל יָדָהּ מְבָרְרִין בֵּרוּרִים וּמְלַקְּטִין וּמְקַבְּצִין הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת, דְּהַיְנוּ הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁנִּתְפַּזְּרוּ בְּתוֹךְ הַמַּאֲכָל, עַל-יְדֵי חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁפָּגַם בְּטִפּוֹת קְרִי כַּנַּ"ל. וְעַל-יְדֵי שֶׁמְּלַקְּטִין וּמְאַסְּפִין הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת מִתּוֹךְ הַפְּסֹלֶת וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא, עַל-יְדֵי זֶה נַעֲשִׂין נִגּוּנִים כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הַפַּת שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עֶשֶׂר מִצְווֹת וְעֶשֶׂר תֵּבוֹת בְּבִרְכַּת הַמּוֹצִיא, שֶׁהֵם כְּנֶגֶד עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כַּנַּ"ל. נִמְצָא, שֶׁהַפַּת כָּלוּל מִכָּל הַבְּרָכוֹת שֶׁל שְׁאָר הַמַּאֲכָלִים, כִּי הַפַּת כּוֹלֵל כָּל עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהִיא כְּלָלִיּוּת הַבְּרָכוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת נִגּוּנִים כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן בִּרְכַת הַפַּת פּוֹטֵר כָּל הַמַּאֲכָלִים הַבָּאִים מֵחֲמַת הַסְּעֻדָּה כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִזָּהֵר בְּיוֹתֵר בְּפֵרוּרֵי הַפַּת. וְאִיתָא בַּזֹּהַר, מָאן דְּזָרִיק פֵּרוּרִין דְּנַהֲמָא, עֲנִיּוּת קָא רָדִיף אֲבַתְרָא, כָּל שֶׁכֵּן מָאן דְּזָרִיק פֵּרוּרִין דְּמֹחָא, כִּי פֵּרוּרִין דְּנַהֲמָא, הֵם בִּבְחִינַת פֵּרוּרִין דְּמֹחִין, כִּי הֵם בְּחִינַת תִּקּוּן וּבֵרוּר הַנִּיצוֹצוֹת שֶׁנָּפְלוּ עַל-יְדֵי פְּגַם פֵּרוּרִין דְּמוֹחָא כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן הַזֹּהַר מַשְׁוֶה אוֹתָם יַחַד, כִּי הַפַּת כּוֹלֵל בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם תִּקּוּן קֶרִי כַּנַּ"ל, כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ, נֵרוֹ יָאִיר, בְּעִנְיַן הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים שֶׁתִּקֵּן רַבֵּנוּ נֵרוֹ יָאִיר, לְאָמְרָם בִּשְׁבִיל תִּקּוּן הַנַּ"ל:





(ליקוטי הלכות - אורח חיים חלק ג - הלכות פסח הלכה ב)

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה